Uusi vuosi – uusi roadtrip. Uusimmassa Road Trip -indeksissämme 33 maata on jaoteltu sen mukaan, mitä kukin maa tarjoaa ja millaisen matkan haluat tehdä.
Raportti on julkaistu 28.06.2022.
Tärkeää: Tarkista uusimmat matkustusrajoitukset- ja tiedotteet ennen matkan suunnittelua. Vieraile matkustusrajoituskartallamme, josta löydät reaaliaikaiset päivitykset COVID-19-rajoituksista ja maahantulovaatimuksista yksittäisissä maissa eri puolilla maailmaa. Lue lisää
Euroopasta löytyy paljon koettavaa – minne suunnata roadtripille tänä vuonna? Uudessa roadtrip-indeksissämme olemme asettaneet 33 maata paremmuusjärjestykseen 24 ainutlaatuisen tekijän ja viiden matkatyypin perusteella, jotta valintojen tekeminen helpottuisi.
Tänä kesänä polttoainehinnat saattavat olla päällimmäisenä mielessä roadtrippiä suunnitellessa maailmanlaajuisen inflaation ja polttoainepulan vaikuttaessa matkasuunnitelmien tekoon. Olemme priorisoineet tätä indeksissämme ja lisänneet camping tekijöiden vaikutusta sen kasvaneen suosion vuoksi. Koska olemme lisänneet enemmän luokkia ja tekijöitä verrattuna viime vuoden indeksiin, näitä kahta indeksiä ei ole mahdollista verrata.
Kunkin maan lopullinen pistemäärä saatiin laskelmien perusteella (ks. metodologia), ja se esitetään asteikolla 1-100. Selkeyden vuoksi käytämme kuitenkin kunkin tekijän alkuperäisiä arvoja alla.
Voit katsoa miten kukin maa sijoittuu yksittäisten tekijöiden osalta klikkaamalla erillisiä tekijä-kuvakkeita.
* Tietullikäytännöt on luokiteltu luokkiin 1–4 seuraavanlaisesti: 1 – ilmaiset tiet, 2 – maksu vaaditaan vain tietyistä silloista/tunneleista, 3 – joitain maksullisia moottoriteitä, 4 – aikaperusteiset vinjetit
** Huomaa, että Saksassa ei ole virallista nopeusrajoitusta, joten analysoinnin pohja on käytetty arvoa 160 km/t jotta vertailua muihin maihin pystyttiin tekemään
*** Puskaparkkikäytännöt on jaettu kolmeen luokkaan. Saat lisätietoja sivun alaosassa olevasta Metodologia-osiosta.
Sää
– Sademäärä (keskim. mm)
– Lämpötila (keskim. celsius)
Leirintäloma
– Leirintäalueiden tiheys (100 km² kohti)
– Asuntoauton vuokrahinta (keskim. per päivä)
– Puskaparkkikäytäntö (luokat 1 – 3)
Mukavuus ja infrastruktuuri
– Nopeusrajoitukset
– Auto-onnettomuudet (1 000 000 asukasta kohti)
– Teiden laatu (1 (huono) -7 (hyvä))
– Tieyhteydet (km/maa-alue)
– Julkiset käymälät (per km²)
Hinnoittelu
– Polttoaine (keskim. litrahinta)
– Tietullit (luokat 1 – 4)
– Hotellit (keskim. hinta/yö)
– Pysäköinti (2t, kadulla)
– Sähköauton lataushinnat (keskiarvo 100 km kohti)
Liikenne ja kestävyys
– Sähköauton latausasema (100 km² kohti)
– Ilmansaaste (keskim. altistuminen vuodessa)
– Teiden ruuhkautuminen (keskimäärin minuuteissa)
– Henkilöautot (1 000 asukasta kohti)
Autonvuokrauksesta
– Autovuokraamojen luokitus (1 – 100 asteikolla)
– Hinnat (keskim. per päivä)
Luonto ja nähtävyydet
– UNESCO:n kulttuuriperintökohteet (per 100 km²)
– Luontokohteiden houkuttelevuus
(1 (huono) -7 (hyvä) asteikko)
– National parks (% share of land area)
Tämän tutkimuksen tulokset on jaettu viiteen erilliseen roadtrip-tyyppiluokkaan: vastuullisuus, camping ja ulkoilu, luonto ja nähtävyydet, budjetti sekä turvallisuus ja mukavuus. Jokaisessa näissä luokassa on useita tekijöitä, joilla kullakin on eri paino riippuen niiden vaikutuksista roadtrip- matkan houkuttelevuuteen.
Parhaiksi road trip -maiksi luokitellut maat ovat todennäköisesti maita, joissa on paljon luonto- ja kulttuuriperintökohteita, alhaisemmat polttoaine-, hotelli- ja autonvuokraushinnat, hyvä valikoima leirintäalueita ja teiden laatu on hyvä. Näin ollen vähemmän houkutteleviksi luokitelluissa maissa on todennäköisesti korkeammat hinnat, epäsuotuisat tieolosuhteet, vähemmän leirintäalueita ja/tai vähemmän luontoa ja nähtävyyksiä tutkittavaksi.
Saksa oli tämän vuoden vertailussa paras roadtrip-maa. Tämä johtuu Unescon kulttuuriperintökohteiden suuresta osuudesta muihin maihin verrattuna. Maassa on myös auto-onnettomuuksia vähän, runsaasti sähköautojen latausasemia, mukava määrä julkisia käymälöitä ja paljon leirintämahdollisuuksia.
Espanja sijoittui toiselle sijalle ennen kaikkea siksi, että loistava sää hellii autoilijoita suurimman osan vuodesta. Teiden laatu on myös hyvä, saasteita on vähän ja Unescon kulttuuriperintökohteita sekä luontoa paljon.
Pienestä koostaan huolimatta Liettua kahmi melkoisen pistepotin saavuttaen pronssimitalin. Se sai hyvät pisteet monissa hintaluokissa, kuten pysäköinti-, hotelli- ja autonvuokraushinnoissa. Liettua toivottaa myös puskaparkkimatkailijat tervetulleeksi, sillä maassa on mahdollisuus luonnossa yöpymiseen ja sieltä löytyy paljon leirintäalueita.
Sukella syvemmälle viiteen luokkaan nähdäksesi yksittäisten maiden vahvuudet ja heikkoudet.
Vastuullisuus Camping ja ulkoilu Luonto ja nähtävyydet Budjetti Mukavuus ja infrastruktuuri
Voittaja: Alankomaat
Tähän sisältyvät ilmansaasteet, ruuhkat ja autojen määrä. Siinä otetaan kuitenkin huomioon myös sähköauton latausasemien määrä ja ympäristöystävällistä autoa ajavien lataushinnat. Alankomaissa on erittäin paljon sähköautoasemia ja kilpailukykyiset lataushinnat sekä vähän autoja väestöön suhteutettuna.
1. sija Ranska
Tämä matkatyyppi sisältää säätekijät, luonnon ja kansallispuistojen määrän sekä campingtekijät. Ranska sijoittui ensimmäiselle sijalle ensisijaisesti siksi, että siellä on edulliset matkailuauton vuokraushinnat ja paljon leirintäalueita. Siellä on myös miellyttävä sää ja monia kulttuuriperintökohteita ja kansallispuistoja.
1. sija Ranska
Ranska on täynnä upeaa luontoa, Alpeista syvänsinisiin järviin ja kukkiviin niittyihin ja metsiin. Se on ensimmäisellä sijalla tämän uskomattoman luontoleikkikentän vuoksi, mutta siellä on myös kolmanneksi eniten kulttuuriperintökohteita.
1. sija Serbia
Tässä luokassa maat on laitettu paremmuusjärjestykseen sellaisten tekijöiden, kuten bensiinin, autonvuokrauksen, majoituksen, pysäköinnin, sähköautojen latauksen ja tietullien hintojen perusteella. Serbia voitti tämän luokan kirkkaasti, koska bensiini on halpaa ja sieltä löytyy paljon sähköautojen latauspisteitä. Majoituspaikkojen hinnoittelu on kilpailukykyistä ja pysäköinti sekä autonvuokraushinnat ovat edullisia.
1. sija Sveitsi
Sveitsi on erittäin turvallinen ja miellyttävä maa roadtripeille. Se on ensimmäisellä sijalla maana, jossa on parhaat tieolosuhteet, ja lisäksi sillä on hyvät autonvuokrausarviot ja kolmanneksi vähiten auto-onnettomuuksia (tasapisteissä Yhdistyneen kuningaskunnan kanssa). Sveitsissä on myös eniten julkisia vessoja, mikä takaa stressittömät vessatauot.
Tietoja on kerätty seitsemässä eri kategoriasta, jotta Euroopan maat voidaan asettaa paremmuusjärjestykseen niiden roadtrip -ystävällisyyden suhteen: sää, turvallisuus ja infrastruktuuri, camping, hinnoittelu, liikenne ja vastuullisuus, autonvuokraus sekä luonto ja nähtävyydet.
Tähän analyysiin on sisällytetty 33 Euroopan maata. Muita Euroopan maita ei ole analysoitu puutteellisten tietojen vuoksi.
Tietolähteitä on käytetty ja tietoja on haettu 22. helmikuuta – 22. kesäkuu 2022 välisenä aikana. Kerätyt numerot perustuvat uusimpiin saatavilla oleviin tietoihin. Katso täydellinen luettelo tietolähteistä.
Samaa menettelyä on sovellettu erikseen valittujen tekijöiden osalta, jotta voidaan määrittää sijoitukset viidelle eri matkatyypille:
Sää:
Sääluokka sisältää kaksi erillistä tekijää:
Sademäärä
Keskiarvo sademäärä syvyydeltään (mm).
Lähde: Weatherbase
Lämpötila
Keskiarvo Maan lämpötila, joka perustuu suurimpien kaupunkien keskiarvoon.
Lähde: Weatherbase
Turvallisuus ja infrastruktuuri:
Turvallisuus ja infrastruktuuri -luokka sisältää 5 erillistä tekijää:
Nopeusrajoitukset
Suurin mahdollinen sallittu nopeusrajoitus on otettu huomioon (esim. moottoriteillä tai koko maan toiseksi suurin sallittu nopeusrajoitus siinä tapauksessa, jos moottoriteitä ei ole). Koska Saksassa ei ole käytössä virallista nopeusrajoitusta, vertailtaessa muihin maihin on käytetty arvoa ”160 km/t”.
Lähde: Wikipedia
Auto-onnettomuudet
Tapaturmia ja kuolemia aiheuttavat auto-onnettomuudet 1 000 000 asukasta kohti.
Lähde: OECD (2021), tieliikenneonnettomuudet (indikaattori). doi: 10.1787 / 2fe1b899-fi (Katsottu 10. Maaliskuuta 2021)
Tieverkon kunto
Tieverkon kuntotekijöitä mitataan asteikolla 1 (alhainen) – 7 (korkea).
Lähde: Maailman talousfoorumi, Maailmanlaajuisen kilpailukyvyn raportti 2017–2018
Tieyhteydet
Lasketaan tieverkon kokonaispituutena (km) maa-aluetta kohti (km²).
Lähde: CIA, Worlddata (Sivustolla käyty: 2.5.2022)
Julkinen käymälöiden tiheys
Lasketaan julkisten käymälöiden lukumääränä maa-alaa kohti (km²).
Lähde: Toilet Finder (Sivustolla käyty: 29.4.2022)
Camping:
Camping-kategoria sisältää viisi erillistä tekijää:
Leirintäalueiden tiheys
Lasketaan käytettävissä olevien leirintäalueiden lukumäärän mukaan 100 km²: ta kohti.
Lähde: Camping.info, OpenStreetMap (sivustolla käyty 10.5.2022)
Asuntoauton vuokrahinta
Keskiarvo asuntoauton vuokraamisen päivähinta euroina.
Lähde: CamperDays
Puskaparkkikäytännöt
Puskaparkkikäytännöt kuuluvat yhteen kolmesta kategoriasta:
Kyllä – Puskaparkkeilu sallittua
Siedetty – puskaparkkeilu ei ole virallisesti sallittua, mutta se voi olla mahdollista tietyissä olosuhteissa. Matkustajia kehotetaan oppimaan lisää kohdemaan erityissäännöistä.
Ei – puskaparkkeilu on kiellettyä ja voi johtaa sakkoon
Jokaiselle luokalle on annettu paino, joka heijastaa camping-matkailun helppoutta maassa.
Lähde: Caravanya (Sivustolla käyty 10.5.2022)
Hinnoittelu:
Hinnoittelu-luokka koostuu 5 erillisestä tekijästä:
Tietullikäytäntö
Maat on jaettu neljään ryhmään tietullimaksujen perimisen perusteella:
1 – maksuttomat moottoritiet
2 – tietullit vain tietyille silloilla/tunneleissa
3 – tietullien periminen tietullipaikoilla (kiinteä hinta tai etäisyyksiin perustuen)
4 – moottoritien käyttö veloitetaan vinjeteillä (aikaperusteinen)
Nämä neljä tekijää on painotettu siten, että numerolla 1 merkitty on paras ja numerolla 4 taas huonoin. Koska etäisyyden ja aikaperusteisten tietullien maksutapojen vertailu on vaikeaa, asiaa on yksinkertaistettu siten, että vinjetti väistämättömänä kustannuksena tulisi luokitella alhaisimmaksi.
Lähde: Tolls.eu
Polttoainehinnat
Euro-super 95, hinta (EUR) per 1 litra.
Lähde: GlobalPetrolPrices.com (Haettu 13.6.2022)
Hotellihinnat
Keskim. hotellihinta per yö valuutassa EUR kahden hengen standard-huoneesta kaikissa hotellityypeissä. Löydetyt hinnat perustuvat 1.1.2022 – 23.02.2022 välisenä tehtyihin hakuihin matkustuskaudelle: 1.4.2022 – 31.12.2022.
Lähde: momondo-sivuston sisäiset tiedot
Pysäköintihinnat
Keskiarvo hinnat euroina 2 tunnin katupysäköinnistä. Tiedot vuodelta 2019 (Globaali pysäköinti-indeksi) tai viimeisimmät saatavilla olevat tiedot (lasketaan maan suurten kaupunkien keskiarvona). Hinnat muunnettu Yhdysvaltain dollarista euroiksi 16.5.2022.
Lähde: Parkopedia Global Parking Index 2019 & Website (Käytetty 22.2.2021)
Sähköauton lataushinnat
Keskiarvo euromääräiset hinnat sähköauton lataamiseen. Hinta 100 km:n ajomatkaa kohti.
Lähde: Switcher
Liikenne ja kestävyys:
Liikenne ja kestävyys -luokka koostuu neljästä erillisestä tekijästä:
Sähköauton latausasema
Laskettu sähköautojen latausasemien kokonaismäärästä 100 km² kohden.
Lähde: Open Charge Map
Henkilöautojen lukumäärä asukasta kohti
Henkilöautot 1 000 asukasta kohti
Lähteet: Eurostat, Statice.is, Wikipedia (Haettu maaliskuussa 2021)
Teiden ruuhkautuminen
Keskiarvo teiden ruuhkautumiskerroin on keskimääräinen yksisuuntainen aika, joka tarvitaan kuljetukseen minuutteina.
Lähde: Numbeo
Altistuminen ilman epäpuhtauksille
Hienot hiukkaset (PM2,5) ovat ilman epäpuhtauksia, jotka aiheuttavat suurimman riskin terveydelle maailmanlaajuisesti. Tiedot viittaavat väestöaltistukseen, joka on yli 10 mikrogrammaa/m3, ja se ilmaistaan vuosittaisina keskiarvoina.
Lähde: OECD (2021), ilmansaasteille altistuminen (indikaattori). doi: 10.1787 / 8d9dcc33-fi (Vierailtu 10. Maaliskuuta 2021)
Autonvuokrauksesta:
Autonvuokrausluokka sisältää kaksi erillistä tekijää:
Autovuokraamot
Keskim. kaikkien maan autovuokraamojen luokitukset asteikolla 1-100, jossa 100 on paras.
Lähde: momondo-sivuston sisäiset tiedot
Hinnat autonvuokraukselle
Keskim. hinnat autonvuokraukselle per päivä valuutassa EUR kaikissa ajoneuvoluokissa. Löydetyt hinnat perustuvat 1.1.2022 – 24.02.2022 välisenä aikana tehtyihin hakuihin matkustuskaudelle: 1.4.2022 – 31.12.2022.
Lähde: momondo-sivuston sisäiset tiedot
Luonto ja nähtävyydet:
Luonto ja nähtävyydet -luokka sisältää kaksi erillistä tekijää:
Unescon maailmanperintökohteet
Laskennassa on otettu huomioon Unescon maailmanperintökohteiden määrä maassa 100 km² kohden, perustuen maan kohteiden kokonaismäärään.
Lähde: Unescon maailmanperintöluettelo (Käytetty 10.5.2022)
Luontokohteiden houkuttelevuus
Missä määrin kansainväliset turistit vierailevat maassa pääasiassa maan luontokohteiden vuoksi (esim. puistot, rannat, vuoret, eläimet jne.) (1 = Ei lainkaan; 7 = Suuressa määrin).
Lähde: Maailman talousfoorumi, “Matkailu- ja matkailukilpailuraportti 2019”
Kansallispuistot
Lasketaan kansallispuistojen alueen prosentuaalinen osuus maan kokonaispinta-alasta.
Lähde: Wikipedia (haettu 10.5.2022)