Economy, business ja ensimmäinen luokka – mitä eroja niissä on?

Kerromme economy- ja businessluokan sekä ensimmäisen luokan eroista, jotta tiedät, kuinka paljon vastinetta saat rahoillesi.

Tämä on economyluokka. Oletko koskaan halunnut tietää, millaista ensimmäisessä luokassa olisi?

Kategoria Vinkit ja niksit

Päivämäärä 26/01/2016

Lienee turvallista sanoa, että useimmat meistä tyytyvät economyluokkaan, jota kutsutaan myös perusluokaksi. Jos rehellisiä ollaan, asia ei tule muuttumaan, ellei meitä onnista (lue tästä, miten voit saada ilmaisen matkustusluokan korotuksen). Mutta eihän economyluokassa matkustaminenkaan niin kauheaa ole, vai mitä? Kaikki päätyvät kuitenkin matkustusluokasta riippumatta lopulta samaan paikkaan, ja asiat ovat parantuneet huomattavasti viime vuosina. Ellet sitten joudu matkustamaan vanhassa lentokoneessa, jossa ei ole yhtään jalkatilaa ja jossa koko rivi joutuu katsomaan samaa televisiota juuri kiukuttelemaan oppineen lapsen vieressä.

Todistamme väitteemme vertaamalla, kuinka paljon vastinetta saat rahoillesi tyypillisessä economyluokassa, businessluokassa ja ensimmäisessä luokassa. Tarkastelemme myös suosittua premium economy -luokkaa. Lippua ostaessa on tärkeintä muistaa, että istuinpaikkojen ominaisuudet ja ylellisyydet (tai niiden puutteet) vaihtelevat lentoyhtiön ja lentokoneen tyypin mukaan sekä sen mukaan, onko kyseessä lähi- vai kaukoliikenteen lento.

Economyluokka

Hyvästele polvesi
Hyvästele polvesi

Onko meidän pakko matkustaa halvimmassa luokassa? Yleisesti ottaen economyluokassa saat paikan lentokoneesta, joka vie sinut kohteesta A kohteeseen B. Istumapaikoissa on kuitenkin eroja, joista yleisimmät ovat istuimen leveys ja jalkatila. Jalkatila voi vaihdella 71 senttimetristä 86:een ja leveys 43 sentistä (napakka) 83:een. Vaikka muutama sentti ei saata kuulostaa paperilla paljolta, huomaat eron, kun istut paikallasi yli kuusi tuntia. Muita asioita, jotka vaihtelevat, ovat pistorasiat, WLAN-yhteys, virkistyspaketti, ruoka, viihde, viihdejärjestelmän näytön tyyppi ja palvelun taso.

Joillakin lentoyhtiöillä lennonaikaiset palvelut toimivat kosketusnäytön avulla. Voit syöttää laitteeseen luottokorttisi tiedot ja valita ostoskoriisi haluamasi ruoat. Sen jälkeen matkustamohenkilökunta tuo ostokset suoraan paikallesi.

Lisätietoja: Air New Zealandilla on ainutlaatuinen economy-palvelu nimeltä Skycouch. Kolmen penkin rivistä saa helposti vuoteen, johon mahtuu makuulle kaksi aikuista. Jos lennätte kahdestaan, voitte ostaa kolmannen paikan puoleen hintaan. Nerokasta!

Premium economy -luokka

Vähän tavallista enemmän jalkatilaa ja viihdejärjestelmä. Onko tämä lisähinnan arvoista?
Vähän tavallista enemmän jalkatilaa ja viihdejärjestelmä. Onko tämä lisähinnan arvoista?

Jotta asia olisi mahdollisimman sekava, eri lentoyhtiöt kutsuvat premium economy -luokkaa eri nimillä. Virgin Americalla se on Main Cabin Select, British Airwaysillä World Traveller Plus ja SAS:lla SAS Plus. Kyse on kuitenkin samasta asiasta eli economyluokasta lisäpalveluilla – ja tietysti kalliimmalla hinnalla. Hinta ei silti ole lähelläkään businessluokkaa.

Hyvällä tuurilla saat lisämaksua vastaan pääsyn lentokentän loungetiloihin eikä istumapaikkasi sijaitse economyluokassa. Yleensä istuin on economyluokkaa leveämpi ja siinä on tavallista enemmän jalkatilaa, viihdejärjestelmän näyttö on normaalia suurempi, ruoka on tavallista parempaa (esim. valikoima on tavallista suurempi tai juomat kuuluvat hintaan) ja voit ottaa mukaan enemmän matkatavaroita kuin economyluokassa. Nämä ovat yleisimmät erot, mutta jotkin lentoyhtiöt tarjoavat vielä enemmän. Virgin Atlanticilla istuimen leveys on 53 senttiä ja jalkatilaa on 96,5 senttiä. Muita luokkaan kuuluvia lisäpalveluja ovat muun muassa pistorasiat, priority-koneeseennousu ja matkatavaroiden priority-nouto, erilaisia ateriavaihtoehtoja, erillinen WC, maksuton juoma ennen lähtöä ja jälkiruokalikööri sekä henkilökohtainen virkistyspaketti. Aikamoinen lista.

Kysymys kuuluu, kannattaako tästä maksaa? Se riippuu reitistä, lentoyhtiöstä ja siitä, tekevätkö lisäsentit ja ylimääräinen juoma tai ateria lennosta todellakin paremman.

Lisätietoja: Virgin Atlantic otti ensimmäisenä lentoyhtiönä premium economy -luokan käyttöön vuonna 1992.

Businessluokka

Nyt päästiin asiaan

Sanotaan, että kun on kerran lentänyt businessluokassa, economyluokka ei enää kelpaa. Premium economy -luokan lisämaksua voi olla vaikeaa oikeuttaa economyluokkaan verrattuna, mutta businessluokan edut ovat itsestään selviä. Ne ovat, varsin ilmeisesti, omaa luokkaansa.

Yksinkertaisesti sanottuna businessluokassa kaikki on parempaa. Businessluokassa matkustajat hemmotellaan pilalle lennon joka vaiheessa – ennen lentoa (oikeista laseista) tarjottavista juomista aina posliinilautasilta ja oikeiden aterimien kanssa (economyluokan muovilelujen sijaan) tarjottaviin ruokiin. Täysin makuuasentoon laskeutuvat istuimet ovat normi businessluokassa. Istuinten leveys voi olla jopa 86 senttimetriä ja jalkatila jopa 221 senttimetriä.

Jotkin lentoyhtiöt tarjoavat kuljetuspalveluja matkustajille, jotka asuvat tietyn matkan päässä lentoasemalta ja useimmilla yhtiöillä on lentoasemilla loungetilat, joissa voit nauttia ilmaisia ruokia ja juomia. Varo kuitenkin juomasta liikaa, sillä Emirates, joka ei koskaan ole karttanut ylellisyyttä, on lisännyt jättiläismäiseen A380-koneeseensa baarin, joka on vain businessluokan matkustajien käytössä. Kyseessä ei ole pelkkä lentokoneen keittiötiloissa sijaitseva koottava pöytä vaan oikea puoliympyrän muotoinen ja täysin varusteltu baari, jossa tarjoillaan lämpimiä ja kylmiä välipaloja ja kaikenlaisia drinkkejä. Mitä muuta voi enää toivoa? Businessluokasta on tulossa niin hyvä, että monet lentoyhtiöt ovat luopuneet ensimmäisestä luokasta kokonaan.

Lisätietoja: Jo käytöstä poistettu Concorde pitää hallussaan Pariisin ja New Yorkin välisten lentojen nopeusennätystä. Matka kesti 2 tuntia 52 minuuttia, ja lento oli niin nopea että länteen päin matkustettaessa kello saattoi olla kohteeseen saavuttaessa vähemmän kuin lähtöpaikasta lähdettäessä.

Ensimmäinen luokka

Jatka haaveilua...
Jatka haaveilua…

Lentomatkailun huippu, ensimmäinen luokka, on varattu julkkiksille ja superrikkaille (ja superonnekkaille). Se sisältää kaikki businessluokan edut, mutta on lisäksi uskomattoman ylellinen. Yksityisyyden ja istuinkoon lisäksi (ensimmäisessä luokassa ei ole niinkään istuimia vaan yksityisiä sviittejä) se ei kuitenkaan eroa merkittävästi businessluokasta. Merkittävin ero onkin hinta, sillä ensimmäisen luokan liput maksavat jopa viisi kertaa enemmän kuin businessluokassa. Auts.

Mitä sitten saa lipulla, joka maksaa henkilöauton verran? Ensinnäkin tilavat istuimet, joiden leveys on jopa 81 senttimetriä ja jalkatila yli 233 senttimetriä. Palvelun taso on omaa luokkaansa. Koulutettu henkilökunta osaa aavistaa matkustajien tarpeet eikä häkelly julkkisten tapaamisesta. Ruoan taso on myös astetta parempi, ja valittavana on useita Michelin-kokkien luomia menuja ja annoksia.

Palvelut on viety (yllättäen) hieman liiallisuuksiin Emiratesin A380:ssa, jossa käytössä on kaksi suihkuin varustettua kylpylää eli käytännössä kylpyhuonetta, joissa on jopa lämmitetyt lattiat. Se ei kuitenkaan ole mitään verrattuna Etihadin A380:een. Siinä on valittavana kolme erilaista ensimmäisen luokan sviittiä, joista ylellisin on The Residence. Se on kolmen huoneen sviitti, jossa on olohuone, parisängyllä varustettu makuuhuone ja yksityinen kylpyhuone, jossa on luonnollisesti suihku. Mitä tämä lysti sitten maksaa? Menolippu Lontoosta Abu Dhabiin on noin 18 000 euroa.

Lisätietoja: Vuonna 1987 American Airlines säästi arviolta 40 000 dollaria vähentämällä jokaisesta ensimmäisessä luokassa tarjotusta salaatista yhden oliivin.

Tässä olivat faktat. Nyt voit lentää economyluokassa rauhallisin mielin, kun tiedät, ettet jää paitsi mistään erikoisesta – vai mitä?

Muita, että voit tarkistaa istuinpaikkojen tiedot lentokone- ja lentoyhtiökohtaisesti esimerkiksi SeatExpert-sivustosta – sikäli kuin näillä asioilla on sinulle merkitystä. Myös lentoyhtiöiden verkkosivuilla on tietoja eri luokista ja konetyypeistä, joten voit lukea tiedot myös sieltä ja varata sitten lipun economyluokasta. Niin muutkin tekevät.

 

Haluatko lisää inspiraatiota matkustamiseen? Lue 15 tapaa saavuttaa vuoden 2016 matkailutavoitteesi ja aloita uusi vuosi varaamalla matka.

Alunperin julkaistu

26/01/2016